VILKÅR GARNISH
Innledning
Dette kjøpet er regulert av de nedenstående standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp
av varer over Internett. Forbrukerkjøp over internett reguleres hovedsakelig av
avtaleloven, forbrukerkjøpsloven, markedsføringsloven, angrerettloven og
ehandelsloven, og disse lovene gir forbrukeren ufravikelige rettigheter. Lovene er
tilgjengelig på www.lovdata.no. Vilkårene i denne avtalen skal ikke forstås som noen
begrensning i de lovbestemte rettighetene, men oppstiller partenes viktigste rettigheter
og plikter for handelen.
Salgsbetingelsene er utarbeidet og anbefalt av Forbrukertilsynet. For en bedre forståelse
av disse salgsbetingelsene, se Forbrukertilsynets veileder her.
1. Avtalen
Avtalen består av disse salgsbetingelsene, opplysninger gitt i bestillingsløsningen og
eventuelt særskilt avtalte vilkår. Ved eventuell motstrid mellom opplysningene, går det
som særskilt er avtalt mellom partene foran, så fremt det ikke strider mot ufravikelig
lovgivning.
Avtalen vil i tillegg bli utfylt av relevante lovbestemmelser som regulerer kjøp av varer
mellom næringsdrivende og forbrukere.
2. Partene
Selger er
Garnish AS
Org nummer: 924753021
Vibes gate 11B
0356 OSLO
info@garnish.no
+47 94 80 36 05
og betegnes i det følgende som selger/selgeren.
Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen, og betegnes i det følgende som
kjøper/kjøperen.
3. Pris
Den oppgitte prisen for varen og tjenester er den totale prisen kjøper skal betale. Denne
prisen inkluderer alle avgifter og tilleggskostnader. Ytterligere kostnader som selger før
kjøpet ikke har informert om, skal kjøper ikke bære.
4. Avtaleinngåelse
Avtalen er bindende for begge parter når kjøperen har sendt sin bestilling til selgeren.
Avtalen er likevel ikke bindende hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet
fra selgeren i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøperens bestilling, og den annen
part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil.
5. Betalingen
Selgeren kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt den blir sendt fra selgeren til
kjøperen. Dersom kjøperen bruker kredittkort eller debetkort ved betaling, kan selgeren reservere
kjøpesummen på kortet ved bestilling. Kortet blir belastet samme dag som varen
sendes. Ved betaling med faktura, blir fakturaen til kjøperen utstedt ved forsendelse av varen.
Betalingsfristen fremgår av fakturaen og er på minimum 14 dager fra mottak.
Kjøpere under 18 år kan ikke betale med etterfølgende faktura.
6. Levering
Levering er skjedd når kjøperen, eller hans representant, har overtatt tingen. Hvis ikke
leveringstidspunkt fremgår av bestillingsløsningen, skal selgeren levere varen til kjøper
uten unødig opphold og senest 30 dager etter bestillingen fra kunden. Varen skal
leveres hos kjøperen med mindre annet er særskilt avtalt mellom partene.
7. Risikoen for varen
Risikoen for varen går over på kjøper når han, eller hans representant, har fått varene
levert i tråd med punkt 6.
8. Angrerett
Med mindre avtalen er unntatt fra angrerett, kan kjøperen angre kjøpet av varen i
henhold til angrerettloven.
Kjøperen må gi selger melding om bruk av angreretten innen 14 dager fra fristen
begynner å løpe. I fristen inkluderes alle kalenderdager. Dersom fristen ender på en
lørdag, helligdag eller høytidsdag forlenges fristen til nærmeste virkedag.
Angrefristen anses overholdt dersom melding er sendt før utløpet av fristen. Kjøper har
bevisbyrden for at angreretten er blitt gjort gjeldende, og meldingen bør derfor skje
skriftlig (angrerettskjema, e-post eller brev).
Angrefristen begynner å løpe:
● Ved kjøp av enkeltstående varer vil angrefristen løpe fra dagen etter varen(e) er
mottatt.
● Selges et abonnement, eller innebærer avtalen regelmessig levering av identiske
varer, løper fristen fra dagen etter første forsendelse er mottatt.
● Består kjøpet av flere leveranser, vil angrefristen løpe fra dagen etter siste
leveranse er mottatt.
Angrefristen utvides til 12 måneder etter utløpet av den opprinnelige fristen dersom
selger ikke før avtaleinngåelsen opplyser om at det foreligger angrerett og standardisert
angreskjema. Tilsvarende gjelder ved manglende opplysning om vilkår, tidsfrister og
fremgangsmåte for å benytte angreretten. Sørger den næringsdrivende for å gi
opplysningene i løpet av disse 12 månedene, utløper angrefristen likevel 14 dager etter
den dagen kjøperen mottok opplysningene.
Ved bruk av angreretten må varen leveres tilbake til selgeren uten unødig opphold og
senest 14 dager fra melding om bruk av angreretten er gitt. Kjøper dekker de direkte
kostnadene ved å returnere varen, med mindre annet er avtalt eller selger har unnlatt å
opplyse om at kjøper skal dekke returkostnadene. Selgeren kan ikke fastsette gebyr for
kjøperens bruk av angreretten.
Kjøper kan prøve eller teste varen på en forsvarlig måte for å fastslå varens art,
egenskaper og funksjon, uten at angreretten faller bort. Dersom prøving eller test av
varen går utover hva som er forsvarlig og nødvendig, kan kjøperen bli ansvarlig for
eventuell redusert verdi på varen.
Selgeren er forpliktet til å tilbakebetale kjøpesummen til kjøperen uten unødig opphold,
og senest 14 dager fra selgeren fikk melding om kjøperens beslutning om å benytte
angreretten. Selger har rett til å holde tilbake betalingen til han har mottatt varene fra
kjøperen, eller til kjøper har lagt frem dokumentasjon for at varene er sendt tilbake.
9. Forsinkelse og manglende levering - kjøpernes rettigheter og frist for å melde krav
Dersom selgeren ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold til avtalen mellom
partene, og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i
henhold til reglene i forbrukerkjøpslovens kapittel 5 etter omstendighetene holde
kjøpesummen tilbake , kreve oppfyllelse , heve avtalen og/eller kreve erstatning fra
selgeren. Ved krav om misligholdsbeføyelser bør meldingen av bevishensyn være skriftlig (for
eksempel e-post).
Oppfyllelse
Kjøper kan fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse fra selger. Kjøper kan imidlertid ikke
kreve oppfyllelse dersom det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne,
eller dersom oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for selger at det står
i vesentlig misforhold til kjøperens interesse i at selgeren oppfyller. Skulle vanskene falle
bort innen rimelig tid, kan kjøper likevel kreve oppfyllelse.
Kjøperen taper sin rett til å kreve oppfyllelse om han eller hun venter urimelig lenge med
å fremme kravet.
Heving
Dersom selgeren ikke leverer varen på leveringstidspunktet, skal kjøperen oppfordre
selger til å levere innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse. Dersom selger ikke leverer
varen innen tilleggsfristen, kan kjøperen heve kjøpet.
Kjøper kan imidlertid heve kjøpet umiddelbart hvis selger nekter å levere varen.
Tilsvarende gjelder dersom levering til avtalt tid var avgjørende for inngåelsen av
avtalen, eller dersom kjøperen har underrettet selger om at leveringstidspunktet er
avgjørende.
Leveres tingen etter tilleggsfristen forbrukeren har satt eller etter leveringstidspunktet
som var avgjørende for inngåelsen av avtalen, må krav om heving gjøres gjeldende
innen rimelig tid etter at kjøperen fikk vite om leveringen.
Erstatning
Kjøperen kan kreve erstatning for lidt tap som følge av forsinkelsen. Dette gjelder
imidlertid ikke dersom selgeren godtgjør at forsinkelsen skyldes hindring utenfor selgers
kontroll som ikke med rimelighet kunne blitt tatt i betraktning på avtaletiden, unngått,
eller overvunnet følgene av.
10. Mangel ved varen - kjøperens rettigheter og reklamasjonsfrist
Hvis det foreligger en mangel ved varen må kjøper innen rimelig tid etter at den ble
oppdaget eller burde ha blitt oppdaget, gi selger melding om at han eller hun vil
påberope seg mangelen. Kjøper har alltid reklamert tidsnok dersom det skjer innen 2
mnd. fra mangelen ble oppdaget eller burde blitt oppdaget. Reklamasjon kan skje senest
to år etter at kjøper overtok varen. Dersom varen eller deler av den er ment å vare
vesentlig lenger enn to år, er reklamasjonsfristen fem år.
Dersom varen har en mangel og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens
side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter
omstendighetene holde kjøpesummen tilbake , velge mellom retting og omlevering , kreve
prisavslag , kreve avtalen hevet og/eller kreve erstatning fra selgeren.
Reklamasjon til selgeren bør skje skriftlig.
Retting eller omlevering
Kjøperen kan velge mellom å kreve mangelen rettet eller levering av tilsvarende ting.
Selger kan likevel motsette seg kjøperens krav dersom gjennomføringen av kravet er
umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Retting eller omlevering skal foretas
innen rimelig tid. Selger har i utgangspunktet ikke rett til å foreta mer enn to
avhjelpsforsøk for samme mangel.
Prisavslag
Kjøper kan kreve et passende prisavslag dersom varen ikke blir rettet eller omlevert.
Dette innebærer at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom
tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dersom særlige grunner taler for
det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for kjøperen.
Heving
Dersom varen ikke er rettet eller omlevert, kan kjøperen også heve kjøpet når mangelen
ikke er uvesentlig.
11. Selgerens rettigheter ved kjøperens mislighold
Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen eller loven,
og dette ikke skyldes selgeren eller forhold på selgerens side, kan selgeren i henhold til
reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 9 etter omstendighetene holde varen tilbake , kreve
oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet samt kreve erstatning fra kjøperen. Selgeren
vil også etter omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr
og et rimelig gebyr ved uavhentede varer.
Oppfyllelse
Selger kan fastholde kjøpet og kreve at kjøperen betaler kjøpesummen. Er varen ikke
levert, taper selgeren sin rett dersom han venter urimelig lenge med å fremme kravet.
Heving
Selger kan heve avtalen dersom det foreligger vesentlig betalingsmislighold eller annet
vesentlig mislighold fra kjøperens side. Selger kan likevel ikke heve dersom hele
kjøpesummen er betalt. Fastsetter selger en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse og
kjøperen ikke betaler innen denne fristen, kan selger heve kjøpet.
Renter ved forsinket betaling/inkassogebyr
Dersom kjøperen ikke betaler kjøpesummen i henhold til avtalen, kan selger kreve renter
av kjøpesummen etter forsinkelsesrenteloven. Ved manglende betaling kan kravet, etter
forutgående varsel, bli sendt til Kjøper kan da bli holdt ansvarlig for gebyr etter
inkassoloven. Gebyr ved uavhentede ikke-forskuddsbetalte varer
Dersom kjøperen unnlater å hente ubetalte varer, kan selger belaste kjøper med et
gebyr. Gebyret skal maksimalt dekke selgerens faktiske utlegg for å levere varen til
kjøperen. Et slikt gebyr kan ikke belastes kjøpere under 18 år.
12. Garanti
Garanti som gis av selgeren eller produsenten, gir kjøperen rettigheter i tillegg til de
kjøperen allerede har etter ufravikelig lovgivning. En garanti innebærer dermed ingen
begrensninger i kjøperens rett til reklamasjon og krav ved forsinkelse eller mangler etter
punkt 9 og 10.
13. Personopplysninger
Behandlingsansvarlig for innsamlede personopplysninger er selger. Med mindre
kjøperen samtykker til noe annet, kan selgeren, i tråd med personopplysningsloven, kun
innhente og lagre de personopplysninger som er nødvendig for at selgeren skal kunne
gjennomføre forpliktelsene etter avtalen. Kjøperens personopplysninger vil kun bli
utlevert til andre hvis det er nødvendig for at selger skal få gjennomført avtalen med
kjøperen, eller i lovbestemte tilfelle.
14. Konfliktløsning
Klager rettes til selger innen rimelig tid, jf. punkt 9 og 10. Partene skal forsøke å løse
eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen ta kontakt med
Forbrukerrådet for mekling. Forbrukerrådet er tilgjengelig på telefon 23 400 500 eller
www.forbrukerradet.no.
Europa-Kommisjonens klageportal kan også brukes hvis du ønsker å inngi en klage. Det
er særlig relevant, hvis du er forbruker bosatt i et annet EU-land. Klagen inngis her:
http://ec.europa.eu/odr .